Peru will return to bicameralism, despite the opposition of Peruvians, the reform indicates that to be senators they must have previously been congressmen

Agencia Peruana de Noticias PRENSAPERU.PE https://prensaperu.pe/ Twitter: @prensaperupe El Pleno del Congreso aprobó, en segunda votación, el dictamen recaído en los proyectos de ley 660, 724, 792,1044, 1091, y otros, que propone la reforma constitucional que restablece la bicameralidad en el Parlamento Nacional.

La decisión se adoptó por 91 votos a favor, 31 en contra y tres abstenciones, luego de un debate de casi dos horas y un breve receso para una reunión de los directivos portavoces.

“En consecuencia, la autógrafa aprobada será remitida a la Presidencia de la República para su promulgación y publicación”, precisó el presidente del Congreso, Alejandro Soto Reyes, quien condujo la sesión plenaria.

Cabe indicar que según el artículo 206 de la Constitución, “la ley de reforma constitucional no puede ser observada por el presidente de la República”.

REFORMA CONSTITUCIONAL
Según la reforma constitucional, el Poder Legislativo estará conformado por una Cámara de Diputados y un Senado. Respecto a los diputados, se indica que la conformará un número mínimo de 130 y, para ser acceder a ese cargo, se debe cumplir con los requisitos de ser peruano de nacimiento, haber cumplido 25 años al momento de la postulación y gozar del derecho de sufragio.

Sobre el Senado, se detalla que estará conformado por un número mínimo 60 senadores. Sin embargo, a diferencia de los diputados, se requiere que tengan 45 años al momento de la postulación o haber sido antes congresista.

“La presidencia del Congreso de la República recae de manera alternada sobre los presidentes de cada cámara (…) los senadores y diputados pueden ser reelegidos de manera inmediata en el mismo cargo”, se acota en la iniciativa legislativa.

En el caso de los candidatos a la presidencia o vicepresidencias de la República, estos pueden ser simultáneamente candidatos a senador o diputado.

Sobre la Ley de Presupuesto, se indica que el presidente de la República envía al Congreso el proyecto dentro de un plazo que vence el 30 de agosto de cada año. Esta iniciativa será estudiada y dictaminada por una comisión bicameral integrada por igual número de senadores y diputados.

“El ministro de Economía y Finanzas sustenta ante la Cámara de Diputados y el Senado, reunidos en Congreso de la República, el pliego de ingresos. Cada ministro sustenta los pliegos de egresos de su sector; previamente sustentan los resultados y metas de la ejecución del presupuesto del año anterior y los avances en la ejecución del presupuesto del año fiscal correspondiente. El presidente de la Corte Suprema, el fiscal de la Nación y el presidente del Jurado Nacional de Elecciones sustentan los pliegos correspondientes a cada institución”, se indica.

En otra parte de la propuesta se detalla que corresponde a la Cámara de Diputados, de acuerdo con su Reglamento, acusar ante el Senado al presidente de la República, senadores, diputados, ministros de Estado, magistrados del Tribunal Constitucional, miembros de la Junta Nacional de Justicia, jueces de la Corte Suprema, fiscales supremos, defensor del pueblo y al contralor general, por infracción de la Constitución y por todo delito que cometan en el ejercicio de sus funciones y hasta cinco años después de que hayan cesado del cargo.

Sobre las relaciones entre el Poder Ejecutivo y Legislativo, según el artículo 130, dentro de los 130 días haber asumido funciones, el presidente del Consejo de Ministros concurre a la Cámara de Diputados en compañía de los demás ministros, para exponer y debatir la política general del gobierno y las principales medidas que requiere su gestión.

“Esta exposición no da lugar al planteamiento de cuestión confianza”, se acota en la reforma constitucional.

Cabe indicar que la segunda disposición complementaria final se refiere al financiamiento para la instauración de las cámaras legislativas. Señala que la implementación de las cámaras legislativas se financia con cargo al presupuesto institucional del Congreso de la República, sin que sobrepase el 0.6 % del Presupuesto General del República.

Fuente: Agencia Peruana de Noticias PRENSAPERU.PE https://prensaperu.pe/ Twitter: @prensaperupe

Peru will return to bicameralism, despite the opposition of Peruvians, the reform indicates that to be senators they must have previously been congressmen

English Translation
Peru will return to bicameralism, despite the opposition of Peruvians, the reform indicates that to be senators they must have previously been congressmen

Peruvian News Agency PRENSAPERU.PE https://prensaperu.pe/ Twitter: @prensaperupe The Plenary Session of Congress approved, in a second vote, the opinion issued in bills 660, 724, 792,1044, 1091, and others, that proposes the constitutional reform that reestablishes bicameralism in the National Parliament.

The decision was adopted by 91 votes in favor, 31 against and three abstentions, after a debate of almost two hours and a brief break for a meeting of the spokesperson directors.

“Consequently, the approved autograph will be sent to the Presidency of the Republic for its promulgation and publication,” said the president of Congress, Alejandro Soto Reyes, who led the plenary session.

It should be noted that according to article 206 of the Constitution, “the constitutional reform law cannot be observed by the President of the Republic.”

CONSTITUTIONAL REFORM
According to the constitutional reform, the Legislative Branch will be made up of a Chamber of Deputies and a Senate. Regarding the deputies, it is indicated that there will be a minimum number of 130 and, to be eligible for that position, one must meet the requirements of being Peruvian by birth, having turned 25 years old at the time of application and enjoying the right of suffrage.

Regarding the Senate, it is detailed that it will be made up of a minimum number of 60 senators. However, unlike deputies, they are required to be 45 years old at the time of application or to have previously been a congressman.

“The presidency of the Congress of the Republic falls alternately on the presidents of each chamber (…) senators and deputies can be immediately re-elected to the same position,” the legislative initiative states.

In the case of candidates for the presidency or vice-presidencies of the Republic, they may simultaneously be candidates for senator or deputy.

Regarding the Budget Law, it is indicated that the President of the Republic sends the project to Congress within a deadline that expires on August 30 of each year. This initiative will be studied and ruled by a bicameral commission made up of an equal number of senators and deputies.

“The Minister of Economy and Finance supports the income statement before the Chamber of Deputies and the Senate, meeting in the Congress of the Republic. Each minister supports the expenditure documents for his sector; They previously support the results and goals of the execution of the previous year’s budget and the progress in the execution of the budget of the corresponding fiscal year. The president of the Supreme Court, the prosecutor of the Nation and the president of the National Election Jury support the documents corresponding to each institution,” it is indicated.

In another part of the proposal it is detailed that it is up to the Chamber of Deputies, in accordance with its Regulations, to accuse before the Senate the president of the Republic, senators, deputies, ministers of State, magistrates of the Constitutional Court, members of the National Board of Justice, judges of the Supreme Court, supreme prosecutors, ombudsman and the comptroller general, for violation of the Constitution and for any crime they commit in the exercise of their functions and up to five years after they have left office.

Regarding the relations between the Executive and Legislative Branches, according to article 130, within 130 days of assuming office, the president of the Council of Ministers goes to the Chamber of Deputies in the company of the other ministers, to present and debate the general policy. of the government and the main measures that its management requires.

“This presentation does not give rise to the raising of a question of trust,” is stated in the constitutional reform.

It should be noted that the second final complementary provision refers to financing for the establishment of the legislative chambers. It points out that the implementation of the legislative chambers is financed from the institutional budget of the Congress of the Republic, without exceeding 0.6% of the General Budget of the Republic.

Source: Peruvian News Agency PRENSAPERU.PE https://prensaperu.pe/ Twitter: @prensaperupe

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