Agencia Peruana de Noticias PRENSAPERU.PE https://prensaperu.pe Twitter: @prensaperupe Lambayeque resalta por ser una región agroindustrial. Entre enero y julio del 2021, exportó productos de ese sector por US$ 399 millones 605 mil, logrando un alza del 38.4% y representando el 94.1% del total (US$ 424 millones 618 mil), informó la Asociación de Exportadores (ADEX).
Sus despachos agroindustriales evolucionan de buena forma. En el 2017 (enero-julio) creció 7%, en el 2018 47%, en el 2019 28% y en el 2020 3%. A la calidad de su oferta se suma también la participación de sus empresarios en misiones y feria de primer nivel, una de ellas fue la Expoalimentaria, que este 2021 se realizará de forma virtual por segundo año consecutivo, entre el 30 de septiembre y 8 de octubre en la plataforma comercial B2Perú.
De acuerdo a la jefa de Ferias del gremio, Shirley Pulache García, Lambayeque tiene importantes productos como la palta, pimiento morrón en conserva, espárragos jugo de maracuyá, mangos, uvas, y arándanos, que son más demandados ahora por la pandemia. “Este certamen, con gran reconocimiento en Latinoamérica, contribuirá con la recuperación económica del país, esperamos la visita de compradores de los cinco continentes interesados en la oferta nacional”, dijo.
La Expoalimentaria Virtual es organizada por ADEX con el apoyo del Ministerio de Relaciones Exteriores (RR.EE.), el Ministerio de Comercio Exterior y Turismo (Mincetur), el Ministerio de Desarrollo Agrario y Riego del Perú (Midagri) y la Comisión de Promoción del Perú para la Exportación y el Turismo (PromPerú) y promoverá no solo alimentos y bebidas, sino maquinarias, equipos y tecnologías, servicios al comercio exterior y envases embalajes.
DESPACHOS
Si bien la palta (US$ 193 millones 493 mil) ocupó el puesto N° 1 como producto no tradicional de la oferta lambayecana a julio, al crecer 62.9% y concentrar el 48.4% de las exportaciones agroindustriales, existen otras partidas dentro del top 20 que presentaron interesantes crecimientos, es el caso de las demás piñas tropicales (245.5%), los demás frijoles (117.6%) y los pallares (105.9%).
EE.UU. (US$ 119 millones 188 mil) es el principal destino al concentrar el 29.8% e incrementar sus importaciones en 33.5%. Le siguió Países Bajos (US$ 108 millones 286 mil) con una participación del 27.1% y un aumento del 57.1%. Otros fueron Reino Unido, España y Chile. Completaron el top ten Corea del Sur, Japón, China, Bélgica y Hong Kong.
Las empresas Gandules INC S.A.C., Avocado Packing Company S.A.C., Camet Trading S.A.C., Complejo Agroindustrial Beta S.A., Agrícola Pampa Baja S.A.C., Plantaciones del Sol S.A.C., Exportadora El Parque Perú S.A.C., Agroindustrias AIB S.A., Agrovisión Perú S.A.C. y Quicornac S.A.C. lideraron el ranking de estos envíos.
SOBRE EXPOALIMENTARIA
Mayores detalles de la EA 2021 en su página web https://expoalimentaria.b2peru.pe/es o escribiendo a expoalimentaria@adexperu.org.pe
Los auspiciadores del certamen son Agrorum Netzsch, FedEx, Unitec, SGS, Smart Weigh Packaging Machinery e Intertek.
Fuente: Agencia Peruana de Noticias PRENSAPERU.PE https://prensaperu.peTwitter: @prensaperupe
English translation
Lambayeque region stands out for being agro-industrial, its markets being the USA, the Netherlands, the United Kingdom, Spain and Chile.
Peruvian News Agency PRENSAPERU.PE https://prensaperu.pe Twitter: @prensaperupe Lambayeque stands out for being an agro-industrial region. Between January and July 2021, it exported products from that sector for US $ 399 million 605 thousand, achieving an increase of 38.4% and representing 94.1% of the total (US $ 424 million 618 thousand), reported the Association of Exporters (ADEX) .
Its agro-industrial offices are evolving in a good way. In 2017 (January-July) it grew 7%, in 2018 47%, in 2019 28% and in 2020 3%. The quality of its offer also includes the participation of its businessmen in missions and first-level fair, one of them was the Expoalimentaria, which this 2021 will be held virtually for the second consecutive year, between September 30 and September 8. October on the B2Perú commercial platform.
According to the head of trade fairs, Shirley Pulache García, Lambayeque has important products such as avocado, canned bell pepper, asparagus, passion fruit juice, mangoes, grapes, and blueberries, which are now more in demand due to the pandemic. “This contest, with great recognition in Latin America, will contribute to the economic recovery of the country, we expect the visit of buyers from the five continents interested in the national offer,” he said.
The Virtual Food Expo is organized by ADEX with the support of the Ministry of Foreign Relations (RR.EE.), the Ministry of Foreign Trade and Tourism (Mincetur), the Ministry of Agrarian Development and Irrigation of Peru (Midagri) and the Promotion Commission of Peru for Export and Tourism (PromPerú) and will promote not only food and beverages, but also machinery, equipment and technologies, services to foreign trade and packaging.
DISPATCHES
Although avocado (US $ 193 million 493 thousand) ranked No. 1 as a non-traditional product of the Lambayecan supply in July, by growing 62.9% and concentrating 48.4% of agro-industrial exports, there are other items within the top 20 that presented interesting growths, is the case of the other tropical pineapples (245.5%), the other beans (117.6%) and the pallares (105.9%).
The US (US $ 119 million 188 thousand) is the main destination, concentrating 29.8% and increasing its imports by 33.5%. It was followed by the Netherlands (US $ 108 million 286 thousand) with a participation of 27.1% and an increase of 57.1%. Others were the United Kingdom, Spain and Chile. South Korea, Japan, China, Belgium and Hong Kong completed the top ten.
The companies Gandules INC S.A.C., Avocado Packing Company S.A.C., Camet Trading S.A.C., Complejo Agroindustrial Beta S.A., Agrícola Pampa Baja S.A.C., Plantaciones del Sol S.A.C., Exportadora El Parque Perú S.A.C., Agroindustrias AIB S.A., Agrovisión Perú S.A.C. and Quicornac S.A.C. they led the ranking of these shipments.
ABOUT EXPOALIMENTARIA
More details of the EA 2021 on its website https://expoalimentaria.b2peru.pe/es or by writing to expoalimentaria@adexperu.org.pe
The sponsors of the contest are Agrorum Netzsch, FedEx, Unitec, SGS, Smart Weigh Packaging Machinery and Intertek.
Source: Peruvian News Agency PRENSAPERU.PE https://prensaperu.pe Twitter: @prensaperupe